DOLAR
EURO
ALTIN
BIST
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Kocaeli °C
Reklam

TÜKODER Gölcük Şubesi Başkanı Muhterem Aslan, TEMEL HAKLARIMIZI BİLMEMİZ GEREKİYOR

TÜKODER Gölcük Şubesi Başkanı Muhterem Aslan,  TEMEL HAKLARIMIZI BİLMEMİZ GEREKİYOR

TÜKODER Gölcük Şubesi Başkanı Muhterem Aslan,

TEMEL HAKLARIMIZI BİLMEMİZ GEREKİYOR

Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER) Başkanı Muhterem Aslan, vatandaşların temel hakları hakkında önemli açıklamalarda bulundu.

Konut Finansmanı (Mortgage) sözleşmelerinde nelere dikkat etmeliyiz?

Başkan Aslan, “Temel haklarımızı bilmemiz gerekiyor” diyerek sözlerine şöyle devam etti: “Tüketici konut kredisinde erken ödeme yapar ise, erken ödeme tazminatı; ödenen tutarın kalan vadesi 36 ayı aşmayan kredilerde %1, 36 aşan kredilerde %2’sini geçemez. Konut kredisi verilmesi sigorta yaptırılması şartına bağlanmaz. Konut finansmanı sözleşmesine ilişkin bir hesap açılması ve bu hesaptan sadece kredi ile ilgili işlemler yapılması durumunda tüketicilerden bir ücret ya da masraf talep edilemez.”

Taksitli satış sözleşmelerinde nelere dikkat etmeliyiz?

“Taksitli satışlarda tüketici 7 gün içinde cayma hakkına sahiptir. Tüketici cayma bildirimini mutlaka yazılı yapmak zorundadır. Satıcı tüketiciden borç tutarı kadar tek senet isteyemez. Senetler sadece nama yazılı ve her bir taksit ödemesi için ayrı ayrı olacak şekilde düzenlenir. Satıcı cayma süresi içinde malı tüketiciye teslim etmiş ise tüketici, cayma hakkını kullanamaz. (Gözden geçirme malın ilk incelenmesini kapsar.) Cayma hakkı süresi sona ermeden önce, tüketicinin onayı ile hizmetin ifasına başlayan sözleşmeler de tüketici cayma hakkını kullanamaz.”

Ayıplı mal ve hizmetle karşılaştığımızda nelere dikkat etmeliyiz?

“Satıcı 6 ay içinde ortaya çıkan ayıplarda malın ayıplı olmadığını ispat etmek zorundadır. Satın alınan malın ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda, tüketici aşağıdaki seçimlik haklarından birini talep edebilir. Satın alınan malı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönebilir. Satın alınan malı iade etmeyip ayıp oranında indirim isteyebilir. Satın alınan maldaki ayıp aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masraflar satıcıya ait olmak üzere malın ücretsiz onarılmasını isteyebilir. İmkan var ise satın alınan malın aynı nitelikteki mal ile değiştirilmesi isteyebilir. Satın alınan malın ücretsiz onarımı veya aynı nitelikteki mal ile değişimi hakkının kullanılması halinde, talep satıcıya bildirildiği tarihten itibaren 30 iş günü içerisinde yerine getirilir. Satın alınan ürünün iadesi veya ayıp oranında indirim hakkının kullanılması halinde, tüketicinin ödemiş olduğu bedelin tümü veya bedelden yapılan indirim tutarı tüketiciye derhal ödenir.”

Tüketici kredisi ve kredi kartı sözleşmelerinde nelere dikkat etmeliyiz?

“Kredi kartı borcuna faiz veya benzeri bir menfaat karşılığında, ödemenin üç aydan daha uzun süre ertelenmesi ve benzer şekilde taksitle ödeme imkanı sağlanması hali tüketici kredi sözleşmesi olarak değerlendirilir. Bu durumda tüketiciye uygulanacak faiz oranı kredi kartı sözleşmesi uyarınca belirlenen orandan fazla olmaz. Tüketici kredilerinde faiz oranı sonradan değiştirilemez. Kredi kartlarında ise 30 gün önceden bildirmek şartı ile değiştirilebilir. Gecikme faiz oranı hiçbir şekilde akdi faizin %30’unu geçemez. Kredi kartlarından komisyon alınamaz, kredi kartı veren bankalar ve finans kuruluşları tüketiciye aidatsız kart sunmak zorundadır. Kart aidatı ödemek istemiyorsanız bankanızdan aidatsız kart talep ediniz. Tüketici 14 gün içinde sözleşmeden cayma hakkına sahiptir. Tüketici cayma bildirimini mutlaka yazılı yapmak zorundadır. Tüketicinin kredi alırken sigorta yaptırmak mecburiyeti yoktur.”

Kapıdan alışveriş yaparken nelere dikkat etmeliyiz?

“Satıcı sözleşmelerde tüketiciye ön bilgilendirme yapmak zorundadır. Tüketici sözleşme tarihini kendi el yazısıyla yazmalıdır. Tüketici yapılan sözleşmenin bir örneğini satıcıdan ister. Tüketici malı teslim aldığı tarihten itibaren, 14 günlük süre içerisinde hiçbir gerekçe göstermeden cayma hakkına sahiptir. Tüketici cayma bildirimini mutlaka yazılı yapmak zorundadır. 14 günlük cayma süresi dolmadan satıcıya hiçbir şekilde ödeme yapmayın, senet imzalamayın.”

Tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılırken nelere dikkat etmeliyiz?

“Kredi kartı borcuna faiz veya benzeri bir menfaat karşılığında, ödemenin üç aydan daha uzun süre ertelenmesi ve benzer şekilde taksitle ödeme imkanı sağlanması hali. Tüketici karşılaştığı sorunlarla ilgili hakem heyetlerine başvurabilir. TÜKODER temsilcisinin de yer aldığı hakem heyetleri İllerde İl Sanayi Ticaret Müdürlüklerinde, İlçelerde ise Kaymakamlık binalarında faaliyet göstermektedir. 2400 TL’ye kadar olan uyuşmazlıklarda İlçe Tüketici Hakem Heyetleri 2400 TL’den 3410 TL’ye kadar olan uyuşmazlıklarda İl Sanayi Tic. Müdürlüklerindeki İl Tüketici Hakem Heyetleri 3410 TL’nin üzerindeki uyuşmazlıklarda da Tüketici Mahkemeleri yetkilidir. Hakem Heyeti kararları mahkeme kararları gibi bağlayıcı ve geçerlidir” dedi.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.