DOLAR
EURO
ALTIN
BIST
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Kocaeli 23°C
Sağanak Yağışlı

DUYGUSAL DAYANIKLILIK 2

09.04.2020
896
A+
A-

*Bilişsel esneklik kazanmaya çalışın.

Hepimiz genellikle zorlukla baş etme konusunda bir yola sahibiz, dayanıklı insanları ayıran şey, stresli durumlarla başa çıkmanın bir dizi yolunu kullanabilmektir.

“Dayanıklı insanlar, bilişsel olarak esnek olma eğilimindedir. Strese ve zorluklara karşı belli bir başa çıkma tarzları yoktur. Düşünceleri esnektir ve duruma göre en iyisini kullanırlar.”

Birçok savaş filminde askerlerin zor durumda bile birbirlerine şaka yaptıklarını görebiliriz. Bunun sebebini merak ettiniz mi?

“Mizahın başa çıkma mekanizması olarak etkinliği kanıtlanmıştır. Mizah, stresli durumların tehdit doğasını azaltmak için kullanıldığında, esneklik ve stresi tolere etme kapasitesini artırır. (Martin, 2003)”

*Sosyal destek almaktan korkmayın.

Bir dinin veya topluluğun parçası olmasanız bile, hayat zorlaştığında arkadaşlar ve sevdikleriniz anahtardır.

Amiral Robert Shumaker Vietnam’da esir olduğunda, diğer esirlerden izole edildi ve birçok işkenceye maruz kaldı. Kararlılığını nasıl sürdürdü?

Hücresinin duvarını tıklatarak. Böylelikle diğer mahkumlar bunu duydu ve yanıt verdi. Gülünç derecede basit ama “duvarı tıklatmak ” onların acılarında yalnız olmadıklarını bilmelerini sağlıyor. Bu durum tarihe “tap code” olarak geçti.

Beynimizin en iyi şekilde çalışması için sosyal desteğe ihtiyacı var. Başka insanlarla bağlantı kurmak zihninizi yatıştırır, stresi azaltır ve oksitosini artırır.

“Amigdala aktivasyonunu ve uyarılmasını azaltma konusunda oksitosin eylemleri, başkalarının olumlu desteği, stresi azaltmakta yardımcı olur.” —Heinrichs, 2009

*Her zaman bir ahlak pusulanız olsun.

Southwick ve Charney, yaptığı araştırmalar sonucunda duygusal dayanıklığı yüksek olan insanlarda yüksek bir doğru/yanlış ayrımı olduğunu fark etti. Bu kişiler, zor anlarda hayatlarını tehdit edebilecek durumlarda olmasına rağmen, sadece kendileri değil, başkalarını da düşündüler.

“Yaptığımız görüşmelerde duygusal dayanıklılığı yüksek bireylerin, stres dönemlerinde ve sonrasındaki travmayı takiben kendilerini güçlü hale getiren keskin doğru/yanlış ayrımları sayesinde hayata tutunduklarını gördük.”

Araştırmacılar çocukların iyi değerler geliştirmelerine yardımcı olan “The Giraffe Project” adlı bir programın özünü şöyle özetliyor:

“Başını dik tut ve her zaman doğru olanı yap.”

*Korkularınızla yüzleşin.

Nörobilim, korkuyla başa çıkmanın en verimli yolunun yüzleşmek olduğunu söylüyor.

Korktuğumuz şeylerden kaçtıkça daha çok korkmaya başlarız. Korkular, yüzleşildikçe daha az korkutucu olur.

“Baskın bir korkunun ateşini söndürmek için, kişinin güvenli bir ortamda korkuya neden olan uyaranlara maruz kalması ve bu durumun beynin yeni bir tutum oluşturması için yeterince uzun sürmesi gerekir. Beyin görüntüleme sistemleri amigdala bazlı korku yanıtlarını inhibe etmek için PFC’nin (Prefrontal korteks) kapasitesinin güçlendirilmesi gerektiğini gösteriyor. Travma Sonrası Stres Bozukluğu, fobiler ve anksiyete bozukluklarının tedavisinde çeşitli yüzleşme yaklaşımlarının bu korkuları önemli ölçüde azalttığı ortaya çıkmıştır.”

Özel Kuvvetlerin en korkunç durumlarla karşı karşıya kaldıklarındaki bakış açısı genelde ortak oluyor: “Korkuyorum, ama bundan bir şeyler öğrenebilirim” ya da “Bu beni daha güçlü hale getirecek bir test.”

Olumlu düşünmek ve korkularımızlar yüzleşmek. İyi tavsiyeler ama bizi hayattaki zorluklara karşı derinlerde geliştiren şeyler nelerdir?

*Gerçekçi iyimser olun.

Evet, etraf ne kadar karanlık olsa dahi ışığın olduğu yöne bakmaya çalışmak hayatınıza devam etmenizi sağlıyor. Ancak burada bahsedilen, hayatı Polyanna gibi tozpembe görmek değil.

Özel Kuvvetler gibi en zorlu durumlarda bile hayatta kalabilen insanlar, hayata gerçeklikten ödün vermeyecek şekilde olumlu bakma dengelerini bulmuş insanlardır.

Kitapta bu konu şöyle özetleniyor:

“Gerçekçi iyimser insanlar, kötümser insanlar gibi karşılaştıkları olumsuz şeylere çok dikkat ederler. Ancak, kötümser insanlar gibi olumsuz şeylere takılmazlar. Çözülemez gibi görünen problemleri bölerek çözüme ulaştırmaya çalışırlar. Yani farkındalıkları sayesinde hangi problemle karşı karşıya olduklarını iyice anlayıp, ardından çözüme nasıl ulaşacaklarını biliyorlar.”

Laurence Gonzales de hayatı tehdit eden senaryolardan kurtulanları incelediğinde aynı şeyi buldu: Bu insanlar pozitifliği gerçekçilikle dengeliyorlar.(alıntı)

Bunların hepsini yapamazsak bile yapabildiğimiz her şey bu güne kadar yanımızda kar kalmıştır.

İçinde bulunduğumuz bu günlerde kendimizi koruyalım, evde kalıp kendimizi mutlu edecek etkinlikler yapalım.

En önemlisi önce kendinizi sevin sonra çiçekleri, hayvanları ve en sonunda size iyi gelen herkesi S-E-V-İ-N.

Sağlıkla evde kalın…

YAZARIN EKLEMİŞ OLDUĞU YAZILAR
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.