DOLAR 7,2475
EURO 8,5354
ALTIN 454,33
BIST 9,5050
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Kocaeli 31°C
Az Bulutlu

PSİKOLOJİK DAYANIKLILIK

06.07.2020
365
A+
A-

Yaşanan olumsuzluklara karşı esneklikle yanıt vererek bu durumdan mümkün olan en sağlıklı biçimde çıkmak ve kendini toparlayabilmek psikolojik dayanıklılığın temelini oluşturur.

Değiştiremeyeceği talihsiz olaylar sonucunda zor da olsa bulunan koşullara uyum sağlayabilme becerisi kişinin zorlukların ertesinde yeniden gücünü toparlayarak doyumlu ve verimli bir yaşam sürmesine olanak sağlar.

Başarısızlık, maddi ve manevi kayıplar, şiddet ve zorbalığa maruz kalmak, doğal afetler, boşanma, arkadaşlardan veya memleketinden ayrılma, sağlık problemleri ve ölüm… Aklımıza gelen olumsuzluklardan sadece birkaçıdır. Psikolojik dayanıklılığa sahip bireyler bu süreçleri yönetebilir, deneyimlerinden öğrenebilir ve baş etme becerileri ile sorunların üstesinden olabilecek en az zararla gelir.

Psikolojik Dayanıklılık Nasıl Gelişir?

Tarafsız değerlendirme:

Sorunu felaketleştirmeden olduğu gibi saptamak; ‘Bir hafta içinde ev sahibim evi boşaltmamı istiyor, kışın bunu yapmam zor da olsa imkansız değil. İnternetteki ilanlara bakabilirim, zorlansam da ilk hazırlıksız taşınan ben değilim bunun üstesinden geleceğim.’

Özgüven:

Güçsüz olduğu kadar güçlü yanlarını da bilen ve ona göre davranan biri zorluklara daha çabuk uyum sağlar. ‘Daha önce zor da olsa yaşadığım taşınmalarda karşılaştığım  sorunlarla hep baş edebildim, bu sefer hem daha deneyimliyim, hem de daha fazla  imkanlarım var.’

Nitelikli sosyal çevre:

Candan içten ve destekleyici bir aile ve arkadaş çevresi kişiyi paylaşmaya ve fikir alışverişine yönlendirirken aynı zamanda çözüme odaklayacaktır.

Ait olma:

Kendisini yaşadığı çevre ve kültüre, onu yetiştiren ailesine, arkadaşlarına ve ilgi alanlarına ait hisseden birey çıkmaza düştüğünde nereden destek alacağını bilir ve fonksiyonel çözüme daha hızla yönelir.

Hedef belirleme:

Problemi ağırdan hafife doğru sıralayıp o sırada hangileriyle mücadele edeceğini belirlemek önemlidir. Bir strateji planı yapmak, baş edilmesi zor olanı unutmamak ancak sıraya koymak ve güçlendikçe ilerlemek kişiyi daha çabuk çözüme ulaştırır.(Psikiyatri Uzm. Dr. Kıymet İmbat Taşkın’ın yazısından alıntıdır)

Sağlıkla ve sevgiyle kalın…

YAZARIN EKLEMİŞ OLDUĞU YAZILAR
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.