• BIST 100

    14155,46%0,76
  • DOLAR

    42,69% 0,23
  • EURO

    50,15% 0,06
  • GRAM ALTIN

    5897,70% 0,71
  • Ç. ALTIN

    9533,17% 2,62

1 MART ÜSKÜDAR VAPUR FACİASININ BUGÜN 65. YILDÖNÜMÜ

DEĞİRMENDERE 1.03.2023 05:41:00 0
1 MART ÜSKÜDAR VAPUR FACİASININ BUGÜN 65. YILDÖNÜMÜ

1 MART ÜSKÜDAR VAPUR FACİASININ BUGÜN 65. YILDÖNÜMÜ

Türkiye Cumhuriyetin tarihinin en ölümcül sivil deniz kazası olarak tarihe geçen 1 Mart Üsküdar Vapur Faciasının bugün 65. Yıldönümü. İzmit Vapur İskelesi’nden ayrıldıktan dakikalar sonra batan ve çoğu öğrenci olan 392 kişinin hayatını kaybettiği 1 Mart Üsküdar Vapur faciasında şehit olan 392 kişi, büyük felaketin 65. yılında Gölcük’te düzenlenecek anma töreninde bir kez daha hüzünle yâd edilecek.

Türkiye Cumhuriyeti tarihinde bugüne kadar meydana gelen en ölümlü sivil deniz kazası

Üsküdar vapuru faciası ya da Körfez Faciası, 1 Mart 1958 tarihinde Türkiye Denizcilik İşletmeleri’nin Üsküdar adlı şehir hatları vapurunun İzmit Körfezi’nde çıkan fırtına nedeniyle alabora olduktan sonra battığı faciadır. Faciada resmî rakamlara göre 392 kişinin yaşamını yitirdi. Üsküdar vapuru faciâsı, Türkiye Cumhuriyeti tarihinde bugüne kadar meydana gelen en ölümlü sivil deniz kazası oldu.

Yolcuların büyük çoğunluğu öğrencilerden oluşuyordu

Üsküdar, Şirket-i Hayriye için Almanya’nın Elbing şehrinde Schichau Tersaneleri tarafından inşâ edilmiş ve 1927’de 72 baca numarası ile denize indirilmiş küçük bir yolcu vapuruydu. 1 Mart 1958’de İzmit – Gölcük arasında sefer yapan Üsküdar vapuru, İzmit’ten hareket ettikten sonra Derince yakınlarında şiddetli rüzgâr sebebiyle alabora olarak battı. Her ne kadar resmî rakamlar ilân edilmişse de, faciâda hayatını kaybedenlerin sayısı hakkında kesin bir bilgi yoktur. Bazı kaynaklara göre 200-300, görgü tanıklarının ifadelerine göre ise 400 ile 500 yolcu hayatını kaybetti. 1 Mart 1958’de vapurda yaklaşık 600 yolcu vardı ve bu yolcuların büyük çoğunluğu öğrencilerden oluşuyordu.  Çünkü o yıllarda Karamürsel ve Gölcük’te lise bulunmuyordu. Bu sebeple bu kıyı ilçelerindeki öğrenciler okullarına vapur ile gidip geliyorlardı. Ayrıca, kara yolu ulaşımı da bugünkü kadar yaygın değildi. 1958 yılının 1 Mart günü cumartesiye denk gelmişti ve öğrenciler okullarından evlerine dönüyorlardı. Üsküdar vapurundaki yolcu sayısının fazlalığının sebebi buydu. Bu sahil ilçelerinin gençleri aynı zamanda ekonomik olan vapur yolculuğunu tercih ediyorlardı. Cumartesi günleri yarım gün eğitim verildiğinden, öğle tatiliyle birlikte öğrencilerin tamamına yakını vapura bindi. Yolcuların çoğunu İzmit Lisesi ile İzmit Sanat Enstitüsü’nün talebeleri oluşturuyordu.

Vapur, Derince yakınlarına geldiği zaman kuvvetli rüzgâr sebebiyle alabora oldu

Oysa, İzmit İskelesi’nden ayrılalı çok kısa bir süre olmuştu! Ancak rüzgar o kadar şiddetliydi ki vapur daha fazla dayanamadı. Zaten Üsküdar vapurunun büyük bir kısmı ahşaptan oluşuyordu. Kuvvetli rüzgar sebebiyle, vapurun önce kaptan köşkü parçalandı. Bunu üzerine vapuru komuta etmek mümkün olmadı. Bu sebeple ne yazık ki, vapur batmaktan kurtulamadı. Bu, bir deniz faciasında o zamana kadarki en yüksek can kaybıydı. Yine de yaşamını yitirenlerin sayısı hakkında farklı iddialar bulunuyor. Dönemin resmi kaynakları yaşamını kaybedenlerin sayısını 392 olarak açıkladı. Ancak bazı görgü tanıkları rakamın çok daha yüksek olduğunu söylüyorlardı. Her ne olursa olsun, Üsküdar vapuru ülkemizin karşılaştığı en büyük felaketlerden biriydi…

Faciada sadece 40 yolcu kurtulabildi

Facianın hemen ardından Donanma Komutanlığı’ndan yardım gönderildi. Fakat donanma ekipleri facianın gerçekleştiği yere ulaştığında her şey için çok geçti! Faciada sadece 40 yolcu kurtulabildi, diğerleri Üsküdar vapuru ile birlikte dalgaların arasında kayboldu.   Kazadaki ölüm oranının bu kadar yüksek olmasının sebeplerinden biri de, o gün havanın son derece soğuk olmasıydı. Faciada yaşamını yitirenlerin çoğu boğulmuştu. Ancak donarak yaşamını kaybedenlerin sayısı da bir hayli yüksekti. Gölcük’teki Donanma Komutanlığı’ndan hareket ederek yardıma gelen denizaltı ve savaş gemileri, denize düşen yolcuların ancak küçük bir bölümünü kurtarabildi.

Üsküdar vapurunun enkazına 18 gün sonra ulaşılabildi

19 Mart 1958 yılında, korkunç facianın gerçekleştiği vapurun enkazı 35 metre derinlikten çıkartıldı. Vapurun enkazında 16 ceset daha bulundu… Aradan onlarca yıl geçtiği halde, sivil denizcilik tarihimizin en büyük faciasının üzücü hatırası yaşamaya devam ediyor.

MASUM GÖRÜNEN GIDALARDAN İNANILMAZ HİLE ÇIKTI !

RUSYA TÜRK GEMİSİNİ ODESSA DA VURDU

İTİRAF BU SÖZLERLE GELDİ ''CAMDAN AŞAĞI ATTI''

ÜLKÜ OCAKLARI 2025 ' İ DOLU DOLU GEÇİRDİ..

KARAMÜRSELSPOR İLE DARICA GB KENT DERBİSİNDE KARŞILAŞIYOR

BU ŞEHRE ASLA ZARAR VERMEM, VERDİRTMEM

Gölcük Otizm Derneği’nden Bakanlıkta önemli ziyaret TOPLANTILAR GELECEĞE UMUT OLDU

Gölcük’te Öğrencilere Kariyer ve Teknoloji Bilinci Eğitimi

“ARALIK SONUNA KADAR 24 BİN ÜYEMİZİ ZİYARET ETMİŞ OLACAĞIZ”

Kocaeli Şehir Tiyatroları’nda yeni durak Almanya; “ÜÇ JOKERLİ KONKEN” BERLİN’DE SAHNE ALIYOR

Saral: “Muhtarlar olarak bir aileyiz, dayanışma içinde çalışıyoruz”

10 Aralık Dünya İnsan Hakları Günü Gölcük’te kutlandı

Gençler, Büyükşehir’le kendi geleceklerini çizecek BAŞKAN BÜYÜKAKIN: “KOCAELİ, GENÇLERİ İLE GÜÇLÜ”

Kocaeli'de 5 milyon liralık kaçakçılık operasyonu

Başkan Özlü’den Başiskele’deki Yol Çalışmalarına Yakın Takip

Bizimköy Engelliler Üretim Merkezi'nde Yönetim Toplantısı Gerçekleşti

Fatma Başkan, 2026 projeleri için yol haritasını belirliyor

Kültür ve Sanat Meclisi Aylık Toplantısı Gerçekleştirildi

DOĞA KATLİAMINA 7 MİLYON 478 BİN TL CEZA

Büyükşehir’den annelere sağlıklı beslenme önerileri

1 Mart Vapur İskelesi Otoparkı nefes aldırdı

"ÜÇ JOKERLİ KONKEN" BRERLİN SAHNESİ'NDE

"TÜRKİYE GENÇLERİ İLE GÜÇLÜ1"

‘TÜRKİYE, İHRACATTA GÜÇLÜ İVMESİNİ SÜRDÜRÜYOR’

HABERTÜRK'ÜN ÜNLÜ SUNUCUSU TUTUKLANDI !

GÖLCÜKSPOR DA ENGİN İLE YOLLAR AYRILDI

BÜYÜKŞEHİR'DEN ANNELERE SAĞLIKLI BESLENME ÖNERİLERİ

GÖLCÜKSPOR’UN İLK YENİLGİSİ HENDEKSPOR’A 1-0 MAĞLUP OLDU

“OKULLARIMIZDA PROJELERLE ÖĞRENCİLERİN GELİŞİMİNİ DESTEKLİYORUZ”

Saadet Partisi Gölcük’te Kongreye Gidiyor

Yükleniyor

Değirmendere’de Çift Bıçakla dehşet saçtı

Atamız Değirmendere’de anıldı

Değirmendere sahiline yeni yaya geçiş köprüsü

Gölcük Belediyesi’nden Deliloğlu Caddesi’ne Hız Kesici Düzenlemesi

Kuruçeşme Camii Halıcı 4-6 Yaş Kur’an Kursu’nda yeni dönem kayıtları devam ediyor SUCU: “ÇOCUKLARIMIZI HEM MANEVİ HEM SOSYAL YÖNDEN GELİŞTİRİYORUZ”

Değirmendere Kayık Çekek Yeri yoğun katılımla tanıtıldı GÖLCÜK’E DEĞER KATAN PROJE

Değirmendere’de 30 Ağustos Zafer Bayramı coşku ile kutlandı

Değirmendere Atatürk Mahallesi, 585 Ada Sitesi sakinlerinden anlamlı etkinlik ÇOCUKLARA HEM TEMİZLİK HEM GÜVENLİK BİLİNCİ KAZANDIRILDI

Değirmendere Çınarlık Meydanı’nda Küptaş Tamiratı ile Zemin Yenilendi

Değirmendere'de Anlamlı Anma ET PİLAV VE LOKMA İKRAMIYLA DEPREM ŞEHİTLERİ YÂD EDİLDİ

‘TÜRKİYE, İHRACATTA GÜÇLÜ İVMESİNİ SÜRDÜRÜYOR’

KSO Başkanı Zeytinoğlu sanayi üretim endeksini değerlendirdi

Gölcük Kuyumcular Derneği Başkanı Ceyhun Gemici “JEOPOLİTİK GELİŞMELER ALTINDA YÖNÜ BELİRLEYECEK”

KSO Başkanı Zeytinoğlu kasım ayı enflasyon verilerini değerlendirdi

Gölcük Esnaf Kefalet Kooperatifinden 11 Ayda 206 Milyon TL kredi MISIRLIOĞLU: “ESNAFIMIZIN YANINDAYIZ, DESTEKLERİMİZ SÜRECEK”

KSO Başkanı Zeytinoğlu kasım ayı kapasite kullanım oranlarını değerlendirdi

KSO Başkanı Zeytinoğlu bütçe gerçekleşmelerini değerlendirdi

Gölcük Kuyumcular Derneği Başkanı Ceyhun Gemici “ALTIN SADECE YATIRIM DEĞİL, AYNI ZAMANDA KALICI BİR DEĞERDİR”

KSO Başkanı Zeytinoğlu cari denge verilerini değerlendirdi

KSO Başkanı Zeytinoğlu sanayi üretim endeksini değerlendirdi

Başkan Özlü’den Başiskele’deki Yol Çalışmalarına Yakın Takip

1 Mart Vapur İskelesi Otoparkı nefes aldırdı

Büyükşehir’den trafiği rahatlatacak bir adım daha

Geleceğimizin teminatı gençler için 17. Bilgievi Körfez İlçesi’nde açıldı BAŞKAN BÜYÜKAKIN: “ESERİ OLMAYANIN YERİNDE YELLER ESER”

Başiskele Yeniköy Termal Tesis gün sayıyor; KOCAELİ, YAKINDA TERMALİ İLE DE ANILACAK

LİG TABLOSU

Takım O G M B Av P
1.GALATASARAY A.Ş. 15 11 1 3 21 36
2.TRABZONSPOR A.Ş. 15 10 1 4 14 34
3.FENERBAHÇE A.Ş. 15 9 0 6 18 33
4.GÖZTEPE A.Ş. 15 7 3 5 9 26
5.BEŞİKTAŞ A.Ş. 15 7 4 4 7 25
6.SAMSUNSPOR A.Ş. 15 6 2 7 6 25
7.GAZİANTEP FUTBOL KULÜBÜ A.Ş. 15 6 4 5 -1 23
8.KOCAELİSPOR 15 5 6 4 -3 19
9.RAMS BAŞAKŞEHİR FUTBOL KULÜBÜ 15 4 6 5 3 17
10.CORENDON ALANYASPOR 15 3 4 8 -1 17
11.TÜMOSAN KONYASPOR 15 4 7 4 -4 16
12.GENÇLERBİRLİĞİ 16 4 9 3 -4 15
13.ÇAYKUR RİZESPOR A.Ş. 15 3 6 6 -6 15
14.KASIMPAŞA A.Ş. 16 3 7 6 -7 15
15.HESAP.COM ANTALYASPOR 15 4 8 3 -11 15
16.İKAS EYÜPSPOR 15 3 8 4 -8 13
17.ZECORNER KAYSERİSPOR 15 2 6 7 -17 13
18.MISIRLI.COM.TR FATİH KARAGÜMRÜK 15 2 11 2 -16 8