1 MART ÜSKÜDAR VAPUR FACİASININ BUGÜN 65. YILDÖNÜMÜ

1 MART ÜSKÜDAR VAPUR FACİASININ BUGÜN 65. YILDÖNÜMÜ

1 MART ÜSKÜDAR VAPUR FACİASININ BUGÜN 65. YILDÖNÜMÜ

Türkiye Cumhuriyetin tarihinin en ölümcül sivil deniz kazası olarak tarihe geçen 1 Mart Üsküdar Vapur Faciasının bugün 65. Yıldönümü. İzmit Vapur İskelesi’nden ayrıldıktan dakikalar sonra batan ve çoğu öğrenci olan 392 kişinin hayatını kaybettiği 1 Mart Üsküdar Vapur faciasında şehit olan 392 kişi, büyük felaketin 65. yılında Gölcük’te düzenlenecek anma töreninde bir kez daha hüzünle yâd edilecek.

Türkiye Cumhuriyeti tarihinde bugüne kadar meydana gelen en ölümlü sivil deniz kazası

Üsküdar vapuru faciası ya da Körfez Faciası, 1 Mart 1958 tarihinde Türkiye Denizcilik İşletmeleri’nin Üsküdar adlı şehir hatları vapurunun İzmit Körfezi’nde çıkan fırtına nedeniyle alabora olduktan sonra battığı faciadır. Faciada resmî rakamlara göre 392 kişinin yaşamını yitirdi. Üsküdar vapuru faciâsı, Türkiye Cumhuriyeti tarihinde bugüne kadar meydana gelen en ölümlü sivil deniz kazası oldu.

Yolcuların büyük çoğunluğu öğrencilerden oluşuyordu

Üsküdar, Şirket-i Hayriye için Almanya’nın Elbing şehrinde Schichau Tersaneleri tarafından inşâ edilmiş ve 1927’de 72 baca numarası ile denize indirilmiş küçük bir yolcu vapuruydu. 1 Mart 1958’de İzmit – Gölcük arasında sefer yapan Üsküdar vapuru, İzmit’ten hareket ettikten sonra Derince yakınlarında şiddetli rüzgâr sebebiyle alabora olarak battı. Her ne kadar resmî rakamlar ilân edilmişse de, faciâda hayatını kaybedenlerin sayısı hakkında kesin bir bilgi yoktur. Bazı kaynaklara göre 200-300, görgü tanıklarının ifadelerine göre ise 400 ile 500 yolcu hayatını kaybetti. 1 Mart 1958’de vapurda yaklaşık 600 yolcu vardı ve bu yolcuların büyük çoğunluğu öğrencilerden oluşuyordu.  Çünkü o yıllarda Karamürsel ve Gölcük’te lise bulunmuyordu. Bu sebeple bu kıyı ilçelerindeki öğrenciler okullarına vapur ile gidip geliyorlardı. Ayrıca, kara yolu ulaşımı da bugünkü kadar yaygın değildi. 1958 yılının 1 Mart günü cumartesiye denk gelmişti ve öğrenciler okullarından evlerine dönüyorlardı. Üsküdar vapurundaki yolcu sayısının fazlalığının sebebi buydu. Bu sahil ilçelerinin gençleri aynı zamanda ekonomik olan vapur yolculuğunu tercih ediyorlardı. Cumartesi günleri yarım gün eğitim verildiğinden, öğle tatiliyle birlikte öğrencilerin tamamına yakını vapura bindi. Yolcuların çoğunu İzmit Lisesi ile İzmit Sanat Enstitüsü’nün talebeleri oluşturuyordu.

Vapur, Derince yakınlarına geldiği zaman kuvvetli rüzgâr sebebiyle alabora oldu

Oysa, İzmit İskelesi’nden ayrılalı çok kısa bir süre olmuştu! Ancak rüzgar o kadar şiddetliydi ki vapur daha fazla dayanamadı. Zaten Üsküdar vapurunun büyük bir kısmı ahşaptan oluşuyordu. Kuvvetli rüzgar sebebiyle, vapurun önce kaptan köşkü parçalandı. Bunu üzerine vapuru komuta etmek mümkün olmadı. Bu sebeple ne yazık ki, vapur batmaktan kurtulamadı. Bu, bir deniz faciasında o zamana kadarki en yüksek can kaybıydı. Yine de yaşamını yitirenlerin sayısı hakkında farklı iddialar bulunuyor. Dönemin resmi kaynakları yaşamını kaybedenlerin sayısını 392 olarak açıkladı. Ancak bazı görgü tanıkları rakamın çok daha yüksek olduğunu söylüyorlardı. Her ne olursa olsun, Üsküdar vapuru ülkemizin karşılaştığı en büyük felaketlerden biriydi…

Faciada sadece 40 yolcu kurtulabildi

Facianın hemen ardından Donanma Komutanlığı’ndan yardım gönderildi. Fakat donanma ekipleri facianın gerçekleştiği yere ulaştığında her şey için çok geçti! Faciada sadece 40 yolcu kurtulabildi, diğerleri Üsküdar vapuru ile birlikte dalgaların arasında kayboldu.   Kazadaki ölüm oranının bu kadar yüksek olmasının sebeplerinden biri de, o gün havanın son derece soğuk olmasıydı. Faciada yaşamını yitirenlerin çoğu boğulmuştu. Ancak donarak yaşamını kaybedenlerin sayısı da bir hayli yüksekti. Gölcük’teki Donanma Komutanlığı’ndan hareket ederek yardıma gelen denizaltı ve savaş gemileri, denize düşen yolcuların ancak küçük bir bölümünü kurtarabildi.

Üsküdar vapurunun enkazına 18 gün sonra ulaşılabildi

19 Mart 1958 yılında, korkunç facianın gerçekleştiği vapurun enkazı 35 metre derinlikten çıkartıldı. Vapurun enkazında 16 ceset daha bulundu… Aradan onlarca yıl geçtiği halde, sivil denizcilik tarihimizin en büyük faciasının üzücü hatırası yaşamaya devam ediyor.



İHH İnsani Yardım Vakfı Gölcük Temsilcisi Ahmet Bilgin ÖZGÜRLÜK FİLOSU İLE KUDÜS’E GİDİYOR

Dr. Ekrem Aktuğ’un Kızı Serra Yoğun Bakımda

YILDIZLI, KOMİSYON TOPLANTISI İÇİN KIRGIZİSTAN’A GİDİYOR

HAKEV Yardım Vakfı Gölcük Temsilcisi Burhanettin Çalgan, “BAYRAM ÖNCESİ GAZZE’DEKİ DİN KARDEŞLERİMİZİN YÜZÜNÜ GÜLDÜRELİM’

Terzioğlu Spor Kulübü’nden Büyük Başarı İKİ ALTIN MADALYA

Çetiner’den Dünya Yaban Hayatı Günü hakkında önemli açıklama ‘BİRÇOK HAYVAN NESLİ TÜKENME TEHLİKESİ İLE KARŞI KARŞIYA’

Ceyhun Konak ve Tayfun Konak Vali Yavuz’a ziyaret ‘TEBRİK EDİYORUM’

Ay, ‘Şaban-ı Şerif Ayı Ümmetin Ayıdır’

Büyükşehir Belediye Başkanı Doç. Dr. Tahir Büyükakın, ‘SİVİL TOPLUM GÜÇLENMELİ’

Kocaeli’de kick boks fırtınası esti DÖVÜŞÇÜLER RİNGİN TOZUNU ATTIRDI

ÖZBAŞ “HİÇ BATMAYACAK O GÜNEŞ!”

Şehit Deniz Akdeniz Üstgeçidi’nde paslanmalar her geçen gün büyüyor GEÇ KALINMADAN ÖNLEM ALINMALI

Değirmendere sahili yürüyüş yolunda ONARIM ÇALIŞMALARI ARALIKSIZ DEVAM EDİYOR

Değirmendere Yalı Evleri HUZURU ARAYANLARIN ADRESİ OLUYOR

VATAN CADDESİ SAKİNLERİ YOLLARININ YENİLENMESİNİ İSTİYOR

ELİF NİSA ÇELİK 5 YAŞINDA

Değirmendere Yalı Mahallesi Sakinleri o bölgeye kavşak aynası istiyor

Değirmendere’de küp taş tamiri

Esra Durmuş Sanat Atölyesi Kursiyerleri, SANATA YOLCULUK YAPTI

Gölcük Esnaf Odası Başkanı Necmi Kocaman’dan, İKİ GÜNLÜK BOYKOT ÇAĞRISINA SERT TEPKİ

Fiat, Tofaş, Renault, Dacia orijinal ve muadil yedek parçaları EFE OTOMOTİV YEDEK PARÇA’DA

Vali Yavuz Başkanlığında "Tasarruf Tedbirleri" Görüşüldü

19 Mayıs Gençlik ve Spor Bayramı’nda ulaşım ücretsiz

KSO Başkanı Zeytinoğlu bütçe gerçekleşmelerini değerlendirdi

Ford Otosan’ın taşeron ve tedarikçi firmalarına 89 PERSONEL ALINACAK

Gölcük Esnaf ve Sanatkarlar Odası Başkanı Necmi Kocaman “FAİZ GÜNCELLEMESİ ACİLEN GERİ ÇEKİLMELİ”

KANDEMİR” EMLAKÇI OLMAK  İÇİN FIRSAT”

KSO Başkanı Zeytinoğlu cari denge verilerini değerlendirdi

Gölcük Esnaflar Odası Başkanı Kocaman “FAİZ GÜNCELLEMESİ GERİ ÇEKİLMELİ”

BİLGİN“BU YIL Kİ KURBAN HİSSE BEDELİMİZ BELLİ OLDU”

Rümeysa Meriç Özcan'ın hayatını kaybetmesi ile son bulan olay KAZA DEĞİL CİNAYET ÇIKTI

CHP İlçe Kadın Kolları 1 Haziran’da Kongrelerini gerçekleştirecek İŞERİ, “KONGREDE ADAY OLMAYACAĞIM”

14. GELENEKSEL BAHAR ŞENLİĞİ GÖLCÜK'TE BAŞLIYOR

Gölcük Köyleri Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği’nde YENİ BAŞKAN İSMAİL ACAR OLDU

TÜRK MUTFAĞI HAFTASI GÖLCÜK SARAYLI’DA KUTLANACAK

177. yıl dönümlerinde Tapu Müdürlüğü’nden Kaymakam Gültekin’e ziyaret

KOCAELİ’NİN TEK ULUSAL FOTOĞRAF YARIŞMASI “İKİ DENİZ BİR ŞEHİR” BAŞLADI

2024 Yılının İlk İl Su Kurulu Toplantısı Gerçekleştirildi

Diş Hekimi Gamze Manav DİŞ TAŞI KONUSUNDA ÖNEMLİ BİLGİLER VERDİ

Başiskeleli Öğrenciler LGS ve YKS Provasında

Gençlerden Vali Yavuz’a 19 Mayıs Ziyareti

Donanma ücretsiz otoparkı araç sahiplerinde YOĞUN İLGİ GÖRMEYE DEVAM EDİYOR

“Aşk ile” konseri Kocaelilileri mest etti

Yeni hal binası ticareti canlandıracak

Fiat, Tofaş, Renault, Dacia orijinal ve muadil yedek parçaları EFE OTOMOTİV YEDEK PARÇA’DA

Derince Ertuğrul Gazi Bulvarına üstyapı

Eskrim yarışlarında ilimizi temsil eden Begüm Şimşek TÜRKİYE ŞAMPİYONU OLDU

Kağıtsporlu İzciler yaparak yaşayarak öğrendi

Karamürselli Gençler, Bayramı Başkan Çalık İle Kutladı

14. GELENEKSEL BAHAR ŞENLİĞİ GÖLCÜK'TE BAŞLIYOR

Gölcük Eski İlçe Milli Eğitim Müdürü Ercan Gülsuyu’nun YENİ GÖREV YERİ GÜRCİSTAN

GÖLCÜK ADSM’DEN ENGELLİ BİREYLERE ÖNEMLİ HİZMET

KOTO’dan Başkan Sezer’e ‘hayırlı olsun’ ziyareti

İzmit Belediyesi’nden önemli bir hizmet daha

GÖLCÜK DEVLET HASTANESİ PERSONELLERİNE CPR EĞİTİMİ VERİLDİ

GÖLCÜK’TE 19 MAYIS COŞKUSU SANATLA RENKLENDİ

Vali Yavuz, Açılışa Hazırlanan Halkevi Binasını Ziyaret Etti

Sırf Tiyatro Ekibi Murat Kaçmaz'ın Stand-Up Gösterisi ile GEBZELİ SANATSEVERLER İLE BULUŞTU

Karamürsel Kayacık Mahallesine parke yol

HİPERTANSİYON ’DA DİYET NASIL OLMALI

Yükleniyor