Tarih: 17.11.2023 13:25

AY, “UNUTMA ALIŞVERİŞİNİ SÜPERMARKETTEN YAPARSIN AMA CENAZENE MAHALLE BAKKALI GİDER”

Facebook Twitter Linked-in

AY, “UNUTMA ALIŞVERİŞİNİ SÜPERMARKETTEN  YAPARSIN AMA CENAZENE MAHALLE BAKKALI GİDER”

İlçemizde uzun yıllardır AY-PA Market olarak hizmet vermekte olan Osman Ay, son zamanlarda artan zincir marketlerin bakkal kültürünü her geçen gün daha da yok ettiğini ifade ederek, mahalle bakkallarına sahip çıkılması gerektiğini ifade etti. Ay, mahalle bakkallarının o mahallenin bel kemiği olduğunu ifade ederek, “Unutma alışverişinizi süpermarketten yaparsın ama cenazene mahalle bakkalı gider” diyerek mahalle bakkallarının önemine değindi.

“Samimiyetin adresi bakkal amca, bakkal mi market mi?”

Ay yaptığı açıklamada, “Mahalle bakkalı veya marketi aslında geniş bir kültürü ifade eden tarihsel bir mekandır. Bu yerlere sıradan bir ticarethane gibi bakmak hata olur kanısındayım. Ben Osman Ay olarak zira tarihi bir misyonu vardır. Bakkalların  süpermarketlere alışveriş merkezlerine yenik düşmemesi de bundandır. Marketler ve Kapitalizmin  yeni icadı alışveriş mekanları  bakkallara rakip yahut onlara alternatif yerler değildir. Zira kulvarları farklıdır. Bakkalların  sözgelimi tek fonksiyonları alışveriş yapılan yer olması değildir. BAKKAL mahallenin bütün haberlerinin alındığı yer demektir. Aynı zamanda çevrede olup bitenlerin nabzı burada ayaküstü sohbetlerde tutulur. Bir emlâkçı gibidirler, yeri geldiğinde etrafta hangi ev  kiralık, hangi ev satılık onlardan sorulur. Şu bizim kiralık diye önce bakkala haber verilir mesela. BAKKAL çevredeki halkı tanıyan objektif bir gözdür. Biraz daha eskilere gidince kızını verecek babanın damat adayını bakkaldan sorduğuna rastlamak zor olmayacaktır. BAKKAL ile müşterileri arasındaki  bağ sadece alan satan ilişkisinden ibaret değildir. Yani BAKKAL sadece müşteri olarak görmez alışverişe gelenleri. Onlar birer tanıdık, ahbap, dost, yahut komşudur. Bu bakımdan yalnızca malını pazarlamak isteyen bir tüccar değildir BAKKAL .

“Hangi Hipermarketin sahibi cenazeniz de üzüntünüzü, düğününüzde sevincinizi paylaştı”

 Sözlerine devam eden Ay, “Komşusuna ahbabına malın iyisini vermek isteyen bir tanıdıktır. Ticaret ahlâki devrededir. Yani “satılan mal geri alınmaz” ya da “veresiye  teklif etmeyiniz” gibi son dönemin moda yazıları yoktur. Bu kültürün içinde maksat kimse mağdur olmasın, olunca ticaretin de şekli değişir. İşte bakkallar sadece bir şeyler satan insanlar değildir. Bizim kültürümüzde her zaman nakit sahibi olduğundan mahallenin dara düştüğünde borç istediği yerdir BAKKAL. Gün gelir babası hasta olan kızı…kimileri çocuğun karnesinde ki kırıklardan bahseder kimileri işte terfi edişini BAKKAL ile paylaşır. Her gün işe ya da okula giderken görülen O’dur. Çünkü her sabah selam verip selam alınan O’dur. Hangi alışveriş merkezinin hangi Marketler zincirinin sahibi gelip düğününüz de sevincinize ortak oldu.  Hangi Hipermarketin sahibi cenazeniz de üzüntünüzü paylaştı. Hangisi hastanız olduğunda “geçmiş olsun” dedi. Hangisi tebrik etti. Yeni işinizi yahut kazandığınız yeni okulu hangisi ile paylaştınız. Bugüne kadar hiç olmazsa bir günaydın  dediler mi size. Babam akşam eve gelince parasını verecek dediğimizde çocuğunuzun kucağına iki ekmek verirler mi sizce?  …cevaplar olumsuz değil mi? onlarda sizden kazandıkları paralarla yaptıkları düğünlere davet etmiyorlar zaten. Sizin sayenizde aldıkları arabaları evleri için bir güler yüz bile göremiyorsun onlardan.  Ahbabınız dostunuz mahalle bakkalları köşe başında evinizin karşısında alt kapınızda yani başınızda sizleri bekliyorlar hayırlı alışverişler” dedi.

“Önce bakkallar vardı”

Bir markette acısıyla tatlısıyla hüznüyle 43 dolu dolu yılı geride bıraktığını ifade eden Ay, “BAKKAL olmak çok zor bir kere evinde vakit geçiremiyorsun ne bir bayram gezmesi ne de ailenle bir arada kahvaltı ama maalesef bizim insanlarımız çok değiştiler kıymet bilen yok neleri var parası olmayınca bakkaldan veresiye alırlar parası olunca  büyük marketlerden alışveriş yaparlar  o kadar çok kişi var ki borcunu ödemeyen ve bir daha uğramayan. Kolay mı sizce kardeşlerim onca insanın yükünü taşımak. 07:00’ dan akşam 24:00’ e kadar hep güler yüzle karşılamak insanları. Bir de kıymet bilseler bari, o da yok. Rabbim bilsin o kadar Marketler öldürdü bakkalları, keşke biraz daha anlayışlı ve bilinçli bir toplum olsaydık. Her şey daha güzel daha farklı olurdu. Bakkallarımızı yaşatalım, bakkalları sadece ay sonunda geçim sıkıntısı çekince gelipte veresiye alıp gidilen bir yer olarak görmeyin. Onlar sizin abiniz amcanız ablanız kardeşiniz unutmayın. Önce bakkallar vardı, büyük marketlerin kasasından geçerken 1 kuruşun noksansa kasadan geçemezsin ama mahalle bakkalına eyvallah der ve gidersin. Bunu unutmamak ve mahalle bakkalına sahip çıkılmasını istiyoruz” dedi.




Orjinal Habere Git
— HABER SONU —