• BIST 100

    10643,60%3,14
  • DOLAR

    32,20% -0,22
  • EURO

    34,90% -0,22
  • GRAM ALTIN

    2504,01% 1,55
  • Ç. ALTIN

    3989,88% 1,04

Ramazan’da sosyal medya kullanımı arttı

Değirmendere 22.04.2022 07:22:00 0
Ramazan’da sosyal medya kullanımı arttı

Ramazan’da sosyal medya kullanımı arttı

Üsküdar Üniversitesi ile SODİMER iş birliğiyle gerçekleştirilen araştırmada Ramazan ayında sosyal medya kullanım alışkanlıkları ortaya konuldu. Türkiye genelini kapsayan araştırma, Ramazan ayında sosyal medya kullanımının arttığını gösterdi. Araştırmaya katılanların %56’sı sosyal medyayı her gün 1 ila 3 saat arasında kullandığını belirtirken, yaklaşık %22’si ise sosyal medyayı günde 4 saatten fazla kullandığını söyledi. “Ramazan ayında iftar ve sahur yemeklerinin sosyal medyada paylaşılmasını onaylıyor musunuz?” sorusuna ise %65,7’si “Onaylamıyorum” cevabını verdi. 

Üsküdar Üniversitesi ile Sosyal Medya ve Dijital Güvenlik Eğitim Araştırma Merkezi (SODİMER) ortaklığında Ramazan’da sosyal medya kullanım araştırması yapıldı. Bireylerin Ramazan ayındaki sosyal medya kullanım alışkanlıklarını belirlemeyi amaçlayan araştırmaya Türkiye genelinden 537 katılımcı katıldı. Katılımcıların 316’sı %58,8 oranla kadınlardan oluşurken; çalışmaya katılan 221 erkek katılımcıların %41,2’sini oluşturdu. 15-65 arasındaki katılımcıların yaş ortalaması 34,6 oldu. Katılımcıların 279’u%52 oranla evlilerden ve 258’i de %48 oranında bekarlardan oluştu. 

Üsküdar Üniversitesi Öğretim Üyesi, SODİMER Bilim Kurulu Üyesi Doç. Dr. Aylin Tutgun Ünal ile SODİMER Başkanı Prof. Dr. Levent Eraslan yönetiminde gerçekleşen araştırmada pek çok sonuca ulaşıldı. 

Araştırmada, cinsiyet, yaş, medeni durum, öğrenim düzeyi gibi demografik soruların yanında, sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve tercihleri, WhatsApp kullanım alışkanlıkları, günün hangi vaktinde daha çok kullanıldığı ve nelerin paylaşıldığı gibi soruların yanında dini içeriklere ve iftar saati, namaz saati, fitre miktarı gibi birtakım bilgilere ulaşma aracı olarak sosyal medyanın kullanılıp kullanılmadığı da araştırıldı. 20 sorudan oluşan anketin sonuçları şu şekilde oldu:

Ramazan’da sosyal medya kullanımı arttı

Araştırmada ilk olarak kullanıcıların sosyal medya kullanımlarının ramazan ayında nasıl değiştiği araştırıldı. Bu amaçla katılımcılara yöneltilen “Ramazanda sosyal medya kullanım süreniz arttı mı?” sorusuna bireylerin %81’i evet yanıtı verdi. 

Ramazan’da sosyal medya kullanımı 4 saate kadar çıkıyor

Araştırmaya katılan bireylerin %56’sı sosyal medyayı her gün 1 ila 3 saat arasında kullandığını belirtirken, yaklaşık %22’si ise sosyal medyayı günde 4 saatten fazla kullandığını belirtti.

Ramazan’da en çok kullanılan sosyal medya platformu Instagram oldu

Katılımcılara sosyal medya uygulamalarının hangilerini kullandıkları sorulup çok seçenekli olarak cevaplandırmaları istendiğinde ise; birinci sırada Instagram geldi (%83,4). İkinci sırada Youtube (%73,3), üçüncü sırada ise Twitter gelmiştir (%53,4). Facebook kullanım oranı %40,5, Linkedin %24,1, Pinterest %17,4, Tik Tok %9,5, Snapchat %9,1, olarak bulundu.

SODİMER Başkanı Prof. Dr. Levent Eraslan ve Doç. Dr. Aylin Tutgun Ünal araştırma sonuçlarını değerlendirdi. 

Daha önce 2017 yılında SODİMER Başkanı Prof. Dr. Levent Eraslan’ın yaptığı Ramazan’da sosyal medya kullanımı araştırması yaşları 21-55 arasında değişen 174 üniversite öğrencisi ve mezunu ile yürütülmüştü. 2017’deki araştırma sonucunda da yine görsel temalı sosyal medya araçlarının daha çok tercih edildiği görüldü. Sosyal medya platformlarında Instagram ve Youtube ön plana çıkmış, WhatsApp mesajlaşma/iletişim aracı olarak oldukça sık kullanıldığı belirlenmişti. 2022 araştırmasında da benzer sonuçlar görülürken, Twitter kullanımının da %50’lerde seyrettiği belirlendi. 2022 araştırmasında, güncel haber takip oranı %50’nin üzerindedir. Böylece birinci ağızdan haber alma aracı haline gelen sosyal medya uygulaması Twitter kullanımının da yükselişte olduğu ve 3. Sırada kullanılan sosyal medya platformu olduğu görüldü.

Eraslan’ın yürüttüğü önceki araştırmada grubun neredeyse tamamı Ramazan’da iftar ve sahur yemeklerinin sosyal medyada paylaşılmasını eleştirerek, bu durumu yanlış ve gereksiz bulmuştu. 2022’de de çoğunluk eleştirse de %25’lik bir grubun aşırıya kaçılmadığı durumda olabilir yanıtı verdiği görüldü. Onaylamayanlar %65,7 oranında oldu. 

Araştırmada dini içeriklerin sosyal medyadan öğrenilmesi durumu da 2017’den bu yana süregelmiş olduğu ortaya çıktı. 2022 araştırmasında; katılımcıların yarıya yakını Ramazan ayı sürecinde, zekât miktarı hesaplama, fitre, sadaka verecek kişi arama, bayram namazı saati öğrenme gibi birçok sorunun cevabını sosyal medyada aradığını belirtti.

2022 yılı araştırma sonuçları şu şekilde ortaya çıktı:

Ramazan’da sosyal medya kullanım süreleri:

1 saatten az: %16,6 (89 kişi)

1-3 saat %56,1 (301 kişi)

4-6 saat: %22,3 (120 kişi)

7 saatten fazla: %5 (27 kişi)

Durum incelendiğinde; günde 4 saat ve üzeri sosyal medya kullanım oranı %20’yi geçmektedir. 7 saat ve üzeri, tüm gününü neredeyse sosyal medyada geçirenlerin sayısı 27 kişidir (%5).

Kullanılan Sosyal Medya Uygulamaları:

Instagram: %83,4

Youtube: %73,3

Twitter: %53,4

Facebook: %40,5

LinkedIn: %24,1

Pinterest: %17,4

Tik Tok: %9,5

Snapchat: %9,1

Sosyal medya uygulamalarının hangilerini kullandıkları sorulup çok seçenekli olarak cevaplandırmaları istendiğinde ise; birinci sırada Instagram geldi. (%83,4). İkinci sırada Youtube (%73,3), üçüncü sırada ise Twitter yer aldı. (%53,4). Facebook kullanım oranı %40,5, Linkedin %24,1, Pinterest %17,4, Tik Tok %9,5, Snapchat %9,1, olarak bulundu. Ramazan’da sosyal medya grafiği aşağıdaki gibi oldu:

Birinci sırada kullanılan sosyal medya uygulamaları:

Instagram: %56,1 

Twitter: %19,9

Youtube: %11,4

Facebook: %7,3

LinkedIn: %3,3

Diğerleri %1’in altında ilk sırada tercih ediliyor.

Hangi vakitte daha çok sosyal medyayı kontrol edersiniz?

Bütün zaman dilimlerinde kontrol ederim, fark etmez: %34,8

Sabah ile iftar arasında: %30,4

İftar ve sahur arasında: %28,9

Sahurdan sonraki zaman diliminde: %6  

Hangi vakitte daha çok sosyal medyayı paylaşımı yaparsınız?

Bütün zaman dilimlerinde kontrol ederim, fark etmez: %39,4

Sabah ile iftar arasında: %26,1

İftar ve sahur arasında: %30,8

Sahurdan sonraki zaman diliminde: %3,7            

Ramazan ayında iftar ve sahur yemeklerinin sosyal medyada paylaşılmasını onaylıyor musunuz?

Onaylamıyorum: %65,7

Onaylıyorum: %8,9

Aşırıya kaçılmazsa onaylıyorum: %25,5  

Ramazan ayında sosyal medya kullanım süreniz sizce arttı mı?

Evet, arttı: %81 

Hayır, artmadı: %16,2

Ramazan ayında sosyal medya kullanımımı askıya alırım: %2,8

İftar öncesi sosyal medya kullanım amaçları

Haber takibi yapmak: %54,7

İş amaçlı: %34,1

Dizi/film izlemek: %25,7

Yemek tarifi incelemek: %24,1

Müzik dinlemek: %23,7

Başkalarını takip etmek: %22,6

İftar, sahur, namaz saatleri gibi bilgileri öğrenmek: %15,1

Fotoğraf, video çekip paylaşmak: %11,6

Dijital oyun oynamak: %11,4

İlahi, dua, dini içerikleri incelemek: %11

Spor içerikleri: %10,6

Din adamlarını takip etmek: %4,9

Özlü sözler (veciz, düşünür sözleri): %4,9

Diğer seçeneği: %1’in altında

İftar sonrası sosyal medya kullanım amaçları

Haber takibi yapmak: %51,3

İş amaçlı: %31,9

Dizi/film izlemek: %30,8

Yemek tarifi incelemek: %8,4

Müzik dinlemek: %23,5

Başkalarını takip etmek: %24,6

İftar, sahur, namaz saatleri gibi bilgileri öğrenmek: %7,5

Fotoğraf, video çekip paylaşmak: %11,4

Dijital oyun oynamak: %13,1

İlahi, dua, dini içerikleri incelemek: %8,4

Spor içerikleri: %10,6

Din adamlarını takip etmek: %5,4

Özlü sözler (veciz, düşünür sözleri): %5,4

Diğer seçeneği: %1’in altında

İftar öncesi ve iftar sonrası sosyal medya kullanım amaçlarını karşılaştırdığımızda; iftar öncesi katılımcıların haber takip oranı (%50’lerde) ile iş amaçlı kullanımlarında (%30’larda) çok farklılık görünmese de yemek tarifi inceleme amacıyla iftar öncesi kullanım oranı % 24,1 iken iftar sonrası bu oran %8,4’e düştü. 

Dizi/film izleme oranlarında iftar sonrasında artış gözlendi. İftar öncesi %25,7 olan bu oran, iftar oranı 30,8 olmaktadır. Bununla birlikte müzik dinleme oranlarında farklılık olmamaktadır. Müzik dinleme alışkanlıkları iftar öncesi veya sonrasında farklılaşmadı.

Dini amaçlarla sosyal medya kullanımı iftar öncesi daha fazla olduğu ortaya çıktı. İftar vakti, sahur vakti, namaz saatleri gibi bilgilerin kontrolü iftar öncesinde %15,1 (81 kişi) iken, iftar sonrasında %7,5’e (40 kişi) düşmektedir. Yine ilahi, dua ve dini içeriklerin iftar öncesinde takip edilme oranı daha yüksektir (%11; 59 kişi). İftar sonrasında; %8,4 (45 kişi) oranında dini içerikler takip edildi. 

Dijital oyun oynama iftar sonrasında biraz daha yükselmektedir. İftar öncesi %11,4 iken iftar sonrasında bu oran %13,1 olmaktadır. Spor takibi, fotoğraf çekip paylaşmak gibi aktivitelerin iftar öncesi ve sonrasında farklılaşmadığı görüldü.

Whatsapp kullanımı

Mesajlaşmak / İletişi kurmak: %92,9

Görüntülü arama: %5,4

4 kişi en çok başkalarının hikâye/ durumlarını kontrol etmek amacıyla kullandığını belirtmiş, 3 kişi ise klasik (görüntüsüz) aramalarını whatsapp kullanarak yaptığını belirtmiştir.

Ramazan ayında sosyal medya kullanımınız farklılaştı mı?

Evet, farklılaştı: %21,7

Farklılık olmadı: %78,3

Ramazan ayında sosyal medya kullanımında ne gibi farklılıklar oldu?

Daha az kullanıyorum: %17,4

Kullanım zamanının/vakit diliminin değiştiğini: %12,1

Paylaştığım içerikler değişti: %4,5

Daha fazla kullanıyorum: %8

Ramazan ayında din adamlarının sosyal medya hesaplarını takip eder misiniz?

Evet takip ederim: %18,8 

Hayır takip etmem: %81,2

Ramazan ayı sürecinde, zekât miktarı hesaplama, fitre, sadaka verecek kişi arama, bayram namazı saati öğrenme gibi birçok sorunun cevabını sosyal medyada arar mısınız?

Evet: %42,2

Hayır: %57,8

Ramazan ayında dizi ya da film izleme alışkanlıklarında değişiklik oldu mu?

Artış gösterdi: %11,6

Artış göstermedi: %75,2 

Ramazan’da dizi/film izlemiyorum: %13,2


Ulu Önder’in Gençliğe Armağan Ettiği Büyük Bayram 19 MAYIS KUTLU OLSUN

3. FİLM FESTİVALİ GÖLCÜK’TE “SON AKŞAM YEMEĞİ” FİLMİ İLE BAŞLIYOR

19 Mayıs Gençlik ve Spor Bayramı’nda ulaşım ücretsiz

“19 MAYIS 1919'UN 105. YILDÖNÜMÜNÜ BÜYÜK BİR COŞKU VE GURURLA KUTLUYORUZ”

BAŞKAN SEZER: “19 MAYIS TAM BAĞIMSIZ DEVLET KURMA KARARININ İLK ADIMIDIR”

GÖLCÜK’TE 19 MAYIS COŞKUSU SANATLA RENKLENECEK

CHP İlçe Başkanı Mehmet Uzuner, “BİZİM MESELEMİZ GÖLCÜK BİZİ DİĞER İL VE İLÇELER İLGİLENDİRMİYOR”

Marketlere Encümenden ceza

AK Parti Gölcük İlçe Başkanı Kemal Yavuz “BAŞKANIMIZ LİYAKAT ESASLI GÖREVLENDİRME ÇALIŞMALARINA DEVAM ETMEKTEDİR”

Özel Gereksinimli Gençler Bir Günlüğüne Asker Oldular

Gaziler Derneği Başkanı Mehmet Arslan, ‘GENÇLERİMİZ GELECEĞİMİZİN TEMİNATLARIDIR’

KO-MEK Gölcük ve Derince ilçe sergileri açıldı

Darıca Kütüphanesi gençlere en güzel hediye

Başiskeleli Anneler Körfez Turu’nda

GÖLCÜK’TE VEFAT EDENLER

TÜBİTAK 4006 Bilim Fuarı Gölcük'te açıldı BU FUARDA BİLİM VAR

GÖLCÜK SGK MÜDÜRÜ ABDULKADİR KAPICIOĞLU OLDU

KSO Başkanı Zeytinoğlu bütçe gerçekleşmelerini değerlendirdi

Ford Otosan’ın taşeron ve tedarikçi firmalarına 89 PERSONEL ALINACAK

Yörük Türkmenler’den Anneler günü kahvaltısı KARAKAYA, “ANNELERİMİZ KUTSALIMIZDIR”

“Uluslararası Aile Haftası” Kocaeli’de kutlandı KOCAELİ TEK SES; “BİZ BÜYÜK BİR AİLEYİZ”

Gölcüklü Motorsikletciler, 19 Mayıs'ta gerçekleştireceği KORTEJ HAZIRLIĞINI SÜRDÜRÜYOR

Marmara Şirketler Grubu Marmara Özyurt Akümülatör TURBO AKÜ MİSAFİRLERİNİ ANTALYA DA AĞIRLADI

Başiskele’de Engelliler Haftası’nda Engelsiz Eğlence

Vali Yavuz, TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Kocaeli Şubesini Ziyaret Etti

Büyükşehir’den Tasavvuf Müziği Konseri

Büyükşehir’den Müzeler Haftası’na özel etkinlikler

19 MAYIS GENÇLİK KUPASI’NDA ÖDÜLLER SAHİPLERİNİ BULDU

Karamürsel Belediyesi Liseler Arası Müzik Yarışması Düzenlendi

‘’Hizmetlerimizde muhtarlarımızın imzası var’’

Yükleniyor

İHH İnsani Yardım Vakfı Gölcük Temsilcisi Ahmet Bilgin ÖZGÜRLÜK FİLOSU İLE KUDÜS’E GİDİYOR

Dr. Ekrem Aktuğ’un Kızı Serra Yoğun Bakımda

YILDIZLI, KOMİSYON TOPLANTISI İÇİN KIRGIZİSTAN’A GİDİYOR

HAKEV Yardım Vakfı Gölcük Temsilcisi Burhanettin Çalgan, “BAYRAM ÖNCESİ GAZZE’DEKİ DİN KARDEŞLERİMİZİN YÜZÜNÜ GÜLDÜRELİM’

Terzioğlu Spor Kulübü’nden Büyük Başarı İKİ ALTIN MADALYA

Çetiner’den Dünya Yaban Hayatı Günü hakkında önemli açıklama ‘BİRÇOK HAYVAN NESLİ TÜKENME TEHLİKESİ İLE KARŞI KARŞIYA’

Ceyhun Konak ve Tayfun Konak Vali Yavuz’a ziyaret ‘TEBRİK EDİYORUM’

Ay, ‘Şaban-ı Şerif Ayı Ümmetin Ayıdır’

Büyükşehir Belediye Başkanı Doç. Dr. Tahir Büyükakın, ‘SİVİL TOPLUM GÜÇLENMELİ’

Kocaeli’de kick boks fırtınası esti DÖVÜŞÇÜLER RİNGİN TOZUNU ATTIRDI

ÖZBAŞ “HİÇ BATMAYACAK O GÜNEŞ!”

Şehit Deniz Akdeniz Üstgeçidi’nde paslanmalar her geçen gün büyüyor GEÇ KALINMADAN ÖNLEM ALINMALI

Değirmendere sahili yürüyüş yolunda ONARIM ÇALIŞMALARI ARALIKSIZ DEVAM EDİYOR

Değirmendere Yalı Evleri HUZURU ARAYANLARIN ADRESİ OLUYOR

VATAN CADDESİ SAKİNLERİ YOLLARININ YENİLENMESİNİ İSTİYOR

ELİF NİSA ÇELİK 5 YAŞINDA

Değirmendere Yalı Mahallesi Sakinleri o bölgeye kavşak aynası istiyor

Değirmendere’de küp taş tamiri

Esra Durmuş Sanat Atölyesi Kursiyerleri, SANATA YOLCULUK YAPTI

Gölcük Esnaf Odası Başkanı Necmi Kocaman’dan, İKİ GÜNLÜK BOYKOT ÇAĞRISINA SERT TEPKİ

19 Mayıs Gençlik ve Spor Bayramı’nda ulaşım ücretsiz

KSO Başkanı Zeytinoğlu bütçe gerçekleşmelerini değerlendirdi

Ford Otosan’ın taşeron ve tedarikçi firmalarına 89 PERSONEL ALINACAK

Gölcük Esnaf ve Sanatkarlar Odası Başkanı Necmi Kocaman “FAİZ GÜNCELLEMESİ ACİLEN GERİ ÇEKİLMELİ”

KANDEMİR” EMLAKÇI OLMAK  İÇİN FIRSAT”

KSO Başkanı Zeytinoğlu cari denge verilerini değerlendirdi

Gölcük Esnaflar Odası Başkanı Kocaman “FAİZ GÜNCELLEMESİ GERİ ÇEKİLMELİ”

BİLGİN“BU YIL Kİ KURBAN HİSSE BEDELİMİZ BELLİ OLDU”

KURTULUŞ, “GÖLCÜK’TE BALIĞA İLGİ DEVAM EDİYOR”

KSO Başkanı Zeytinoğlu işgücü verileri ile sanayi üretim endeksini değerlendirdi

LİG TABLOSU

Takım O G M B Av P
1.Galatasaray 36 32 1 3 65 99
2.Fenerbahçe 36 29 1 6 61 93
3.Trabzonspor 37 20 13 4 17 64
4.İstanbul Başakşehir 37 17 13 7 10 58
5.Beşiktaş 37 16 13 8 6 56
6.Kasımpaşa 37 15 14 8 -4 53
7.Alanyaspor 37 12 10 15 3 51
8.Sivasspor 37 13 12 12 -8 51
9.Rizespor 37 14 15 8 -8 50
10.Antalyaspor 37 12 13 12 -5 48
11.Adana Demirspor 37 10 13 14 -3 44
12.Samsunspor 37 11 16 10 -8 43
13.Kayserispor 37 11 14 12 -12 42
14.Gazişehir Gaziantep 37 11 18 8 -8 41
15.Konyaspor 37 9 14 14 -11 41
16.Ankaragücü 37 8 13 16 -4 40
17.Hatayspor 37 8 15 14 -9 38
18.Fatih Karagümrük 37 9 18 10 -5 37
19.Pendikspor 37 9 18 10 -30 37
20.İstanbulspor 37 4 26 7 -47 16