Nagihan Özdil
Tarih: 07.10.2024 12:00
POZİTİF DİSİPLİN
Pozitif disiplin, çocuklara hangi davranışların kabul edilebilir olduğunu bilmelerini sağlayarak, öğrenmelerini sağlayan nazik bir yönlendirme yoludur. Ceza, kurallara veya emirlere uyulmasını talep eder ve istenmeyen bir davranış karşısında cezalandırarak kontrolü sağlamayı amaçlar.
Disiplin kelimesi ise "talimat vermek, öğretmek" anlamına gelen Latince ‘’disciplina’’ kökünden gelir. Yapılan araştırmalar gösteriyor ki, insanların kendilerini güvende hissettiklerinde ve başkaları ile iletişim halinde olduklarında en iyi öğrendiklerini doğrulamaktadır. Bu nedenle, pozitif disiplinin amacı, önce çocuklarla güvenli ilişkiler kurarak öğretmekten geçmektedir. Pozitif disiplinin uzun vadede etkili olabilmesi çocuklara öğretmek için araç, onlardan ne yapmalarını veya ne olmalarını istediğimizi modellemektir.
Pozitif Disiplin Neden Önemlidir?
- Çocuklara sorumluluk, öz disiplini öğretir ve problem çözme becerisini geliştirir.
- Hem çocuklara hem de yetişkinlere saygılı olmalarını sağlar.
- Güven bağı oluşturur ve ilişkileri güçlendirecek beynindeki bağlantıların oluşmasını sağlar.
- Benlik saygısını geliştirir ve sürdürür.
- Çocuklara duygularını yönetmeyi öğretir.
- Çocuklara stresle sağlıklı yollardan baş etmeyi öğretir.
- Çocukları anlamlı şekillerde katkıda bulunmaya davet eder ve onların önem olduğu duygusuna vurgu yapar.
Pozitif Disiplin için Beş En Etkili Madde
1. Çocukların bir yere ait olduğunu hissetmelerine yardımcı olur.
2. Karşılıklı saygı ve cesaret vericidir (aynı zamanda nazik ve katıdır).
3. Uzun süreli etkilidir (çocuğun ne düşündüğünü ve hissettiğini dikkate alır, öğrenir, kendisi ve dünyası hakkında ve gelecekte hayatta kalmak için ne yapacağına karar vermesini sağlar).
4. Önemli sosyal becerileri ve yaşam becerilerini öğretir (saygı, başkaları için endişe, problem çözme ve işbirliğinin yanı sıra eve, okula veya eve katkıda bulunma becerileri).
5. Çocukları ne kadar yetenekli olduklarını keşfetmeye davet eder(kişisel güç ve özerklik).
Ne yapılabilir?
Yanlış davranışı “yönetmek” yerine “makul, saygılı, ilgili ve yardımcı” çözümler bulmaya çalışabilirsiniz.
- Çocuğun duygularını dinleyerek ve kabul ederek saygı gösterin. Bu aynı zamanda bağlantı kurmaya yardımcı olur.
- Çocukta görmek istediğiniz nitelikleri önce kendinizde modelleyin.
- Her ikiniz de tamamen sakinleştiğinizde çocuğunuzla ne olduğu hakkında konuşun.
- Göz temasından kaçınmasına izin vererek çocuğun sınırlarına saygı gösterin ve ilk adımı çocuğun atmasına izin verin.
- Çocuğa ilgilendiğiniz konusunda güvence verin.
- Çocuğunuza, olanların başkalarını nasıl etkilemiş olabileceğini anlamasını isteyin.
- Başkalarının yaralanması veya mülkün zarar görmesi durumunda çocuktan bir uzlaşma planı hazırlamasını isteyin.
- Çocuğunuzun gelecekte benzer durumlarla başa çıkmak için çözümler bulmasına yardımcı olun.
Rehberliği olumlu tutmak için günlük ipuçları:
- Övgüden çok cesaretlendirmeye odaklanın.
- Çocuğu istenen davranışa yönlendirebilirsiniz. Çocuklar “hayır” ya da “yapma” kelimelerini çok fazla duyduklarında, onları sadece bastırmış oluyoruz. Bunun yerine yanlış davranışı kabul edilebilir bir şeyle değiştirmek için alternatifler vererek ne yapılması gerektiğini açıklayabilirsiniz. Örneğin, ne zaman markette yanlış davranış meydana gelirse, alışveriş yapmak yerine eşyaların seçilmesi veya sepetteki eşyaların yeniden düzenlenmesi için yardım isteyin ve azarlamayın.
- Çocuklarla günlük olarak kaliteli zaman geçirmek onların mutlu ve pozitif bakış açısına sahip olmalarına yardımcı olur.(Alıntıdır)
Sevgiyle kalın…
Orjinal Köşe Yazısına Git
— KÖŞE YAZISI SONU —